Cute Polka Dotted Pink Bow Tie Ribbon Nukilan Jejari Si Anakanda Hainiey: insaf...

Friday, September 24, 2010

insaf...

untuk menghilangkan bosan aku,aku pun bukak la buku pasal agama walaupun aku boleh bukak fb or ym dan sebagainya ...tapi mungkin Tuhan nak beri peringatan kepada aku melalui baca buku agama nie...tajuknya 'PENENANG JIWA'...buku nie belum lagi aku habiz baca...ada jugak yang aku baca tapi tak habiz babnya...hahahaha...saja,bila malaz menguasai diri...time aku belek2 buku tu...terterik pulak aku dengan bab 39 yang bertajuk 'AMAL,MIZAN DAN SEKSA NERAKA'....eh,ada pulak nama c mizan dalam buku nie...hahaha...actually nama c mizan tu berkaitan dengan timbangan...timbangan pahala dan timbangan dosa..baguz pulak nama c mizan coz dalam surah ar Rahman pun nama dowrang ada jugak...kalau x silap aku lah,nama assman pun ada jugak...top nama dowrang nie,jelez aku..huhuhuhu....

inilah dia buku yang aku cakap tu...lengkap dengan vcd lagi...dalam cd tu ada zikir2 macam asmaul husna tu...memang time dengar zikir2 tu hati pun jadi tenang...apatah lagi jika kita selalu mengamalkan zikir2 nie...memang mudah segalanya bagi kita...time aku baca buku nie...terjumpa pulak ayat yang mengingatkan aku tentang kita nie yang ingin masuk syurga padahal amalan pahala yang dibuat belum tentu Allah terima atau tidak...

"wahai orang yang tergila-gilakan dunia,tinggalkan memikirkan sesuatu yang hendak kau tinggalkan dan fikirkan sesuatu yang bakal kau hadapi.Kau tahu kebanyakannya akan ke neraka.Boleh dipastikan kau melaluinya dan diragukan kau selamat.Fikirkan ngerinya melaluinya.Barangkali selamat darinya.Fikirkan saat manusia dalam kesedihan dan kesulitan hari kiamat dan menanti keputusan  untuknya,tiba kegelapan menghampiri orang2 berdosa,api menjulur menjilat mereka dan mendengar pula gemuruh dahsyat tanda kemurkaan.Ketika itu orang2 berdosa yakin akan binasa.Seluruh umat takut dibuang ke neraka.
Lalu malaikat Zabaniyah keluar memanggil "mana fulan bin fulan yang menangguh dirinya dengan angan2 dan mensia-siakan umur untuk beramal jahat?" Memukulnya dengan besi ,mengancam,menyeksa dan membuangkan ke neraka sambil berkata, " Rasakan ini,tinggallah di tempat yang tak ada lagi harapan,gelap,membinasakan dan abadi." Makanannya kayu duri,tempatnya al Jahim.Malaikat Zabaniyah memukulnya.Neraka Hawiyah mengokongnya.Tidak ada penjamin.
Kaki diikat,muka hitam,menjerit dan meratap, "Wahai Malik,ancaman itu telah nyata bagi kami,berat untuk kami terima besi dan kulit kami lumat...."
..................................

Lepas aku baca ayat nie...aku macam nak habizkan bab ini..macam syok sangat aku baca..nak tahu semuanya yang berlaku sehinggalah aku terjumpa ayat yang menunjukkan tiada sebarang belas kasihan dalam neraka tu..

"ketika air diberi padanya,dia tidak suka.setelah dekat mukanya kepadanya,terbakar dan kulit kepalanya menggelupas.Apabila meminumnya,usus putus keluar dari duburnya."
"Dan diberi minum dengan panas air panas,sehingga putus usus perut mereka"
"jika mereka meminta air dituangi dengan air seperti kotoran minyak yang membakar muka..''
" Sesiapa yang mengasihi harta tidak mahu mengeluarkan zakat,harta itu pada hari kiamat akan berupa ular jantan yang menpunyai buih serta akan membelitnya pada hari kiamat.Kemudian ia mengambil tulang rahangnya dan berkata "aku hartamu,aku simpananmu."
inilah beberapa contoh ayat yang aku jumpa...malaz nak menghuraikan dengan lebih lanjut....yang pastinya banyak pengajaran yang boleh aku ambil dari buku ini...
Selepas beberapa ketika < skemanya ayat aku)...hahahhaha....aku teringat perkara yang buat aku tertawa hari ini adalah bila ayen cakap, "cikgu Sharif(cikgu yang ajar sivik time aku form 4 dulu) cakap kita nie sekumpulan terung berjalan..."....hahaha...locoknya...kami pun ketawa sampai tak henti2...bila aku tengok lagi muka c ayen,truz ketawa....sehingglah cikgu masuk baru berhenti ketawa...perkara yang lain pulak ialah pasal c nazri..sekarang dia kat maktab...bila anas cakap,"curiga ya kawan2nya c nazri d sana...hairan dowrang bila tengok c nazri tu takda bulu kaki....macam perempuan....dengan jarinya yang meruncing tu..memang macam jari permpuan la....hahahha"...masa tu aku,sula,anas n fyda d kantin...sementara menunggu library tu bukak,kami tunggu d kantin sambil makan sambil bertogeh...hahaha..banyak benda kami cerita...time tu memang best dapat kongsi idea...pasal STPM,pasal pinjaman ptptn,pasal cinta2,pasal plkn dowrang n so on la...memang best...
time kat sekolah tadi ada perjumpaan semua pengawas lower6 n form4..time kami berkumpul tu,aku tengok c halimah n c so ot join perjumpaan tu..aik???...sejak bila lagi dowrang jadi pengawas nie...minggu lalu2 xda mukak2 dowrang..time bagi2 kumpulan bertugas memang xda mukak apatah lagi nama dowrang mangkok ayun tu...pastu bila aku tanya c suri @ suriyani,dia cakap dowrang dua magkok ayun tu merayu dengan cikgu...beh...gilanya...lantak korang la..janji korang jangan ganggu hidup aku....time pencalonan ketua pengawas dan biro2 yang lain,aku mengambil kesempatan untuk melarikan dulu sekejap...duduk2 depan pejabat...xda jugak orang dsitu...tiba2 lalu sekumpulan orang yang membuat aku tertarik melihat mereka...dengan pakai kot dan kasut tumit tinggi bagi perempuannya..memang cantik la...solekan yang tidak menonjol sangat tapi memang sweet la bila dipandang...uik??...macam kenal bha perempuan yang berjalan dibelakang tu...macam c andi...memang betul pun dia...andi asria...berubah dah dia...dulu,tudungnya kira labuh la jugak...sekarang macam tudung pakai selendang jer...smuanya berubah begitu cepat...time aku jumpa dia tu, kawan2nya yang lain tu semua tengok kami,manakan tidak,jumpa teruz teriak macam antu..."riak....rindunya dengan ko..."...pastu aku pun tanyak semua benda dengan dia..barulah aku tahu yang dia sedang bekerja sebagai ejen insurans di AmBank Group..gaji bersih 800 ringgit n komisen sekali..baru aku nak tanyak ada ker lagi budak balung yang join sekali tapi dia dipanggil pulang....sebelum pulang,dia nasihatkan aku supaya belajarlah betul2x..."jangan jadi macam aku,aku rasa menyesal sangat..macam nak sambung study balik tapi aku tahu aku tak mampu.ko belajar baik2x.boleh kerja dengan kerajaan.macam kmi nie swasta...n bla2x.."..






1 comments:

ShafydaZahra said...

jue..hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...