Cute Polka Dotted Pink Bow Tie Ribbon Nukilan Jejari Si Anakanda Hainiey: event d merotai

Saturday, April 30, 2011

event d merotai

semalam aq telah sampai d merotai .balik kmpung halaman kejap.mybe only 3 days.penat oooh.walaupun duduk dlm keta jak keja aku, pening jugk duduk lama2x dlm tuh. tambah jeles lagi bila aq tgok majalah dewan siswa yng adik aku bru beli...napa pulak jeles?
coz aq tgok adik aku yng membaca time tu, aku nie pulak jenis yng x boleh membaca dlm keta.jika aq try jugk,event memuntahkan lahar la mksudnya tuh.tu la sebabnya.so,aku pun melemparkn pandangan melihat keindahan ciptaan-Nya.

smpai jak umh Pak Tua,(abng mom aku yng sulung)
salam semua orng yng ada d ruang tamu dlu.salam yng perempuan jak.tu perkara benda yng mesti aq buat.then msuk bilik tetamu mau landing kejap.tpi ada c afiq stu.besar dah dia. gemuk lagi. umur mybe setahun la. x sure,aq main agak jak.pahanya pulak mcm paha ayam jak aku tengok.geramnya aku!.pipi dia lagi tembam. gara2x geram mntengok,aq cubit-cubit n gigit pipi budak tu.hahaha. sengaja mencari pasal mau kasi nangis anak orang. sepatutnya bapak bby tu yng datng mengmuk coz aq bgi nngis ank dia tpi abg sepupu aq,jaafar, pulak yng mengamuk.hahaha. c afiq teruz diam bila abg jaafar bersuara.tkut kali.huhu. sebenarnya bukn mau mngmuk pun.,cuma bg peringtan dengan aq jak. lebih kurang mcm nie peringatan darinya, 

abang sepupu : happy jak ko tau.ti tersempak banduan terlepas baru tau.
aku : arh?..apsal pulak dengan banduan terlepas?..tau la bha abng tu polis penjara bha.
abang sepupu : nie. tngok nie.<-- sambil mnghulurkn sekeping kertas kepadaku n aq pun ambik la.

mengenai banduan tu : - bngsa : timor
tempat asal : penampang
- umur :20 lebih
            -tinggi : 154 cm
-berat : 44kg
info tambahan : seorang perempuan hamil 5 bulan

aku : uish! mcm mn boleh lepas banduan ni?bila terlepas? <-- reaksi aku setelah membaca n meneliti 
        kandungan kertas tu.
abang sepupu : kelmarin terlepas.ndak tau mcm mn.padahal  pagar dawai penjara tu beracun. kmi yng polis ni           
                       hati-hati bila dekat dengan penjara tu.ndak tau la ilmu apa yng diguna tu. 
aku : kes apa yang dia bt ni?
abang sepupu : mencuri. hukumannya 2 tahun tu. mcm kejap didengar,tpi klau dah msuk sana tu sehari
                        pun mcm setahun. teruk. kejap diam,pastu ada lagi yng meraung. mau hantam susah.
aku : yeka?.. lau budak-budak pulak yng mencuri? kar dwrang tu lepas?
abang sepupu : uish.x la. ada undang-undang kn. hukuman tetap hukuman. kanak-kanak tu tetap kena.paling 
                       maksimum dendanya pun 6 kali sebatan. tengok kes yang dia buat tu la.
aku : bgus semua info ni. bleh aku jdikn rujukn dlm pengajian aku nnti.hahaha. 
abang sepupu : iya. bha,ko pegilah dapur. ada puang2x d dapur. blum ko salam kan. sekali ko ambik kn aku 
                       ice-cream kak masni ko.
aku : x mau. aq ambik c afiq ni. kasi tau bapaknya.huhu.

k.berdasrkn info yng aku main just ingat jak tu,aq nak korang berhati-hati. sekarang ni lau x silap aku makin banyak dah banduan terlepas.kes banduan lepas yng lari ke kunak n lahad datu pun blum jumpa lagi.kes ni lama suda tpi xtau la mcm mn x dijumpa. k,tu urusan pihak polis. aq just inform kat korang jak berhati-hati.huhu.

selama d merotai nie,mcm lain pulak kehidupan aku rasa. mcm 2x jugak aku belajar.yela,lau mlm pulak sejuk mcm d alaska tu. smpai asma. kena bernafas guna mlut. lau siang pulak siang tuhan jak yng tahu.huhu. no comment la. dekat sni kena bngun awal. jika x ada orng mengamuk. x mcm tempat aku,kekadang aq leh tdur blik tapi sekarng x boleh.yng bestnyer,bila kazen-kazen kumpul reramai mcm ni mula sesi mengumpat.
 memandangkn fendi kazen aku ada sekali,dia pun mula berckp ngan empunya blog ni. jika x, dia akn lari ntah kemana.semalm sempat lagi menghias hantaran bg pihk lelaki. x sangka kreatif jugak aku rupanya.aha,puji diri sendiri lagi. time tu sweet sangat la. aq rasa mcm tu la. coz ada bkal pengatin lelaki bertanya dengan aku 

bakal pengantin: bong,lau ko berada d tempat abg,apa ko rasa?
aku : x tau la. mybe risau jugak.or mybe buat x tau jak.lau abg tu,lelaki mn la nak risau-risau 
        semua ni. 
bakal pengantin : risau banyak. ko x tau. 
aku : owh.lebih kurang jak tu. mcm mn leh berkenal ngn bakl pengantin perempuan?
bakal pengantin : aik,bukan ko suda dengar ka? p ko tanya pak tua.
aku : arh? npa pulak pak tua?
bakal pengantin : beliau punya rancangan la semua ni. 
aku : elleh. mcm mrh.tpi berkenan jugak.hahaha
bakal pengantin : aq tempeleng ko stu.
aku : haha. ada orng pegal. 

memandangkan aku x mahu bertanya dengn pak tua so aku pun bertanya ngan mak tua.huhu. lucu jugak aq dengar cite tu.kesimpulan pasl dwrng hanya la sebab rancangan pak tua. citernya mcm ni,yng lelaki pulak keja sebgai potong rumput n bunga. konon-konon nyer la.yng perempuan pulak keja sebagai cleaner d pejabat.haha. akhirnya ketahuan jugak dua-dua orng ni. actually yng lelaki sebagai polis penjara,yang perempuan pulak sebagai guru menengah d sandakan. ajar subjek biologi n kimia.huhu.so,apa kena mengena dengan pak tua?..pak tua dah lama berkenan dengan perempuan nie.so,apalagi,teruz la membina pelbagai plan.

bukan tu jak yng tahu yng d tahu sepanjang berada d sni.mcm2 la. bila berada d tempat orang nie,kena bersopan sikit. wlaupun aq nie nakal sikit,suka kacau budak2x terutamanya baby,suka mengacau time orng buat keja. seertila tu dengan membuat orang pegal tpi kita kena hormat dengan yang tua. mcm tdi tu kan,d suru pulaknya pegi mkn dulu. pdahal time tu aq tengah cuci kain. eh,bukan aq yng cuci kaen tu tpi mesin tu cuci.aku hanya tolong tekan buttn yng ada jak.huhu. muka puang tu ksian aq tgok bha. tpi ndak jugak aq pegi makn.haha. pastu puang tu pun pegi ambil kuih muih untuk aku. arh?.. btul2x la aku mlu time tu. ada ker patut aq buat mcm tu. isk. teringt aku,dosa ka yng aq buat tu?..jika itu kira dosa coz menyusahkn orng yng lebih tua,aku kena mnta maaf lg. tht's right?

so,pengajarannya,apa2x pun yng orng lebih tua tu suru kita buat wlaupun kita x suka,kita kena rela jak buat tpi ikut keadaan la. jika benda tu baik.buat la jika x,pandai2x la. 

k cukup aku bercerita hari nie. aq rasa panjang dah entry ni. daa.









0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...